*************************************************************************


Tujuan blog ni dibuat ialah untuk aku berkongsi pendapat, cerita, pengalaman dan juga untuk aku meluahkan apa-apa yang terbuku dihati serta macam-macam lagi lah...!!! Harap korang enjoy lah ye... Tapi tak lah BEST sangat blog ni... Lepas baca tu, KOMEN lah sikit.... (^_^) Terima Kasih~


*************************************************************************

Saturday, November 26, 2011

Jika GURU pentingkan diri?

Assalamualaikum...

Hari topik yang nak aku coretkan ialah mengenai "Jika GURU pentingkan diri"...
Pernah tak diantara anda yang membaca entry aku ni terjumpa guru atau cikgu atau pensyarah atau sifu yang pentingkan diri, tak nak kongsi segala ilmu yang mereka miliki? Pernah tak??? Aku TAK PERNAH~

ILMU UNTUK DIKONGSI~
ILMU BUKAN UNTUK KITA SEORANG JE~
ILMU TU BUKAN ILMU KITA, TU ILMU ALLAH YANG BAGI~


Jadi, kenapa nak kedekut ilmu? Kenapa nak pentingkan diri aje?

Cuba bayangkan SEMUA guru yang ada kat atas muka bumi ni TAK NAK KONGSI ilmu yang mereka ada tu pada kita, bayangkan jika mereka hanya nak mereka aje yang pandai... Agak-agak kita akan jadi macam kita yang sekarang ni tak?

TAK SALAH pun kalau kita kongsi ilmu yang kita ada... TAK RUGI PUN... Kalau orang yang kita beri ilmu tu jadi lebih pandai dari kita pun, KITA TETAP TAK RUGI APA-APA... SEBALIKNYA kita SANGAT-SANGAT UNTUNG diakhirat sana... Ilmu yang kita beri pada orang tu, jika orang tu gunakannya, kita yang untung! SEBAB TU pekerjaan sebagai seorang guru ni ialah pekerjaan yang MULIA~!


Dalam keikhlasan guru mengajar kita dan perihatin mereka terhadap kita pun ada juga orang yang tak nak mengambil kira hati mereka. Jika seorang guru tu baik, tak perlu lah kita pijak kepala mereka. Tak perlu lah fikirkan diri sendiri aje. CONSIDER la pada mereka juga~!! Penat mereka ajar kita, kita 'pijak-pijak' mereka pula. Kalau mereka fade-up nak ajar kita, macam mana??

Entry aku ni bukan lah sebab HARI GURU dah nak dekat atau aper... Cuma AKU SEDIH dengan sikap segelintir manusia yang hanya tahu memikirkan diri sendiri ajer...

Moga dijadikan pengajaran buat aku dan semua yang membaca coretan hati aku ni~

Sekian...


*************************









Harap-harap cikgu tu maafkan kucing dia~ hahaha!!!

No comments:

Post a Comment

komen jangan tak komen~ (~supaya boleh ditambah-baikkan~) Kritikan membina? Pujian? Cadangan? Pendapat? Semua aku terima~