*************************************************************************


Tujuan blog ni dibuat ialah untuk aku berkongsi pendapat, cerita, pengalaman dan juga untuk aku meluahkan apa-apa yang terbuku dihati serta macam-macam lagi lah...!!! Harap korang enjoy lah ye... Tapi tak lah BEST sangat blog ni... Lepas baca tu, KOMEN lah sikit.... (^_^) Terima Kasih~


*************************************************************************

Friday, December 11, 2009

MARi MAKAN DADiH (^_^)

Assalamualaikum dan salam sejahtera...

Waktu aku menaip ni, aku baru aje sudah buat dadih...DADIH BERPERISA MANGGA...pelik kan? selalunya kalau beli kat pasar malam, ada jual perisa STRAWBERI, JAGUNG, COKLAT dan ASLI aje...tapi yang ini MANGGA...hahaha....

Semuanya tak mustahil dengan teknologi yang makin pesat membangun ni...bak kata orang putih, "anything is possible!!"...

Dadih yang aku buat ni ialah yang segera punya...aku tak tahu buat dadih cara tradisional...tapi dulu ada jugak umie aku buat yang tradisional ni...guna susu lembu...tapi aku tak ingat macam mana...lagipun, lebih baik aku ingat cara buat dadih yang segera ni...ternyata LEBIH MUDAH!!

Dadih yang aku buat ni KHAS UNTUK KAK aku...haritu, 
sebelum dia balik rumah mak mertua dia, dia ada mintak aku buat dadih...sebab dia ada jugak nak buat dadih, tapi tersalah beli...dia beli JELI...macam mana nak jadi DADIH kan!? hehe...

Aku gunakan dadih berjenama HAPPY GRASS...sebab yang ini yang kawan aku perkenalkan dekat aku...ALYA namanya...dia cakap yang ini sedap...pernah juga aku guna dadih jenama lain...tapi kurang best laa....


Bahan-bahan yang deperlukan hanyalah seperti di dalam gambar-gambar kat bawah ni....






susu sejat satu tin...tak kisah la F&N ker aper ker...










gula 100gram tau...kasi lebih sikit pun tak per...









air 3000ml...tapi nasihat Alya(kawan aku tadi), dia cakap bagi lebih sikit air tu...supaya dadih tak keras nanti...sedap sikit makan...








susu tepung ni tak payah letak pun tak per...tapi nasihat Alya, dia suruh letak...supaya lebih sedap...









Gambar kat tepi ni menunjukkan cara-cara nak buat dadih tu...









Ni pulak SEWAKTU PROSES MEMASAK DADIH dilakukan...







dan ini....dadih yang telah siap!!!

satu paket dadih HAPPY GRASS ni boleh menghasilkan 24 bekas dadih yang dijual pada harga seringgit kat pasar malam...cuba bayangkan...kalau nak beli 24bekas dadih dekat pasar malam,dah RM24 deperlukan...kalau si peniaga bermurah hati, mungkin dapat RM20 aje...tapi kalau BUAT SENDIRI?? dadih baru RM5...susu sejat RM1.20, gula, air, dan susu tepung lebih kurang RM1...tak sampai RM10 untuk dapatkan 24bekas dadih...jimat kan??!! aku tertanya-tanya juga, peniaga dadih ni buat dadih segera atau tradisional ek???hurm...

Apa-apa pun, jom makan dadih!!! kak balik cepat...kang habis...haha

Sekian...trimas...

No comments:

Post a Comment

komen jangan tak komen~ (~supaya boleh ditambah-baikkan~) Kritikan membina? Pujian? Cadangan? Pendapat? Semua aku terima~