*************************************************************************


Tujuan blog ni dibuat ialah untuk aku berkongsi pendapat, cerita, pengalaman dan juga untuk aku meluahkan apa-apa yang terbuku dihati serta macam-macam lagi lah...!!! Harap korang enjoy lah ye... Tapi tak lah BEST sangat blog ni... Lepas baca tu, KOMEN lah sikit.... (^_^) Terima Kasih~


*************************************************************************

Monday, December 7, 2009

IKAN BiKiNi BOTTOM

Assalamualaikum dan salam sejahtera…

Aku nak sembang pasal ikan dalam akuarium rumah aku lah! Bukannya kisah SPONGEBOB SQUAREPANTS tu…aku suka panggil akuarium tu BIKINI BOTTOM…entah kenapa entah!!! Apa-apa pun, aku suka ikan-ikan, pokok-pokok, pasir-pasir dan batu-batu dalam akuarium nih! Kesimpulannya, AKU SUKALAH AKUARIUM ni secara KESELURUHANNYA! Sebab apa??? SEBAB……aku yang beli ikan guna duit aku…aku yang cuci akuarium tu…aku yang cat kaki akuarium tu..tapi bukan aku seorang…tentulah aku dan adik aku yang sorang tu! Dia yang cakap dekat aku, “Tin, jom kita cuci akuarium tu. Pastu kita beli ikan…”…esoknya, terus kami dua orang CUCI AKUARIUM tu…tanpa disuruh! Selalunya, kami akan cuci akuarium tu hanya bila abang-abang kami yang suruh…buat dalam keadaan terpaksa…ikan-ikan tu pun, abang-abang yang bela…tapi kali ni, kami bersihkan segalanya yang patut dibersihkan dengan PENUH SEMANGAT! Haha…bukan tu saja…lepas sudah mencuci, aku dan adik lelaki aku tu mengecat pulak kaki akuarium ni kat belakang rumah. Memang best…dengan anginnya…dengan sawah padinya (walaupun padi tak menjadi sebab ada technical problem sikit...

gambar ni gambar lama...)dengan bunyi burung-burung lagi…sekejap saja kami siap mengecat…

Habis mengecat, kami ke kenduri bersama umie…BALIK KENDURI, TERUS kami ke kedai ikan...buat apa lagi! BELI IKAN ler!!macam-macam ikan kami beli…comel-comel ikan tu…yang lawak pun ada! Kami beli pokok hidup…pasirnya…baja untuk pokok…semua ni perlu kami beli sebab yang dah ada dulu, dah hilang dan rosak…lagipun tak cantik…kali ni, kami nak akuarium ni jadi CANTIK! Dah habis beli, balik rumah terus kami letak akuarium tu ditempat yang sesuai kat dalam rumah…kaki yang dicat bewarna hitam tadi dah pun kering sebab ada angin yang kuat dan pancaran matahari barat…punya la semangat, TERLUPA pulak nak basuh terlebih dahulu pasir yang dibeli tu! Air dan anti-klorin yang sudah dibubuh tu, KIRA MEMBAZIR ajelah sebab air dah jadi hitam sebab pasir yang MASIH KOTOR tu… jadi, air tu terpaksa kami buang semula…hurm…siap segala proses menyediakan akuarium, jadi kami lepaslah ikan-ikan YANG COMEL TU(subhanallah…) dah tu, APA LAGI!!! Melekat la kami depan akuarium tu…ASYIK DENGAN IKAN-IKAN tu…tengok mereka BERENANG kesana kemari…tapi aku lebih suka guna perkataan TERBANG bagi menggantikan perkataan berenang tu…kan KONSEP BIKINI BOTTOM! Hehe…

MACAM-MACAM GELAGAT ikan yang ada…kalau WAKTU KANAK-KANAK lagi, aku suka tengok ikan tu dekat-dekat…sampai selalu kena marah lah sebab kotorkan cermin akuarium tu dengan minyak-minyak yang ada kat muka ni…tapi sekarang tak lagi…aku jaga betul-betul kebersihan akuarium tu…umie aku pun seronok pulak jadinya bila tengok IKAN-IKAN tu ‘TERBANG’…hehe…lepas tu, ada lagi umie aku sponsor untuk cantikkan lagi akuarium tu…walaupun tak begitu MEMPERSONAKAN, aku tetap seronok dengan hasilnya…

Sekian, trimas…

No comments:

Post a Comment

komen jangan tak komen~ (~supaya boleh ditambah-baikkan~) Kritikan membina? Pujian? Cadangan? Pendapat? Semua aku terima~